ПРОЕКТНО-ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ В 1-А КЛАС
по образователно направление „Технологии и предприемачество“
в условията на дистанционно обучение
Съдържанието на общообразователната подготовка по технологии и предприемачество в първи клас е представено в учебната програма по образователното направление. По този предмет се подпомага постигането на различни технически компетенции, включително и ключовата компетентност инициативност и предприемчивост. Знанията по предприемачество се оценяват чрез участието на учениците в работа по проекти, чрез проучвателна работа и начално усвояване на икономически понятия.
Темата на настоящия проект „Колелата в помощ на човека“ е съобразена с глобалната тема „Уреди, машини, механизми – използване на колела и оси за задвижване на играчки или модели. Проектът беше възложен на учениците за опитно-изследователска работа – изработване на изделие от картон и подвижно закрепване на колела – „спортен автомобил“; проучване на информация от разнообразни информационни източници за произхода на колелото и неговото развитие и приложение до наши дни. Третата задача беше да конструират макет на превозно средство по собствен замисъл .
С тази проектно-изследователска дейност си поставихме за цел да се усъвършенстват дигитални компетентности-използване на разнообразни съвременни информационни източници за търсене на информация по темата; да се развива инициативността и предприемчивостта чрез представяне на резултати от собствената работа, представени с изработен модел и представяне на изследователска дейност.
Изработването на постер за представяне на проектна информация, рисуване и оцветяване на елементи на изделия, съдейства за развиване на културна компетентност и умения за изразяване чрез творчество.
Използването на текстови информационни източници и писменото представяне на събраната информация по темата усъвършенства уменията за учене и компетентности в областта на българския език.
Чрез съвместно обсъждане и вземане на решение как да се реализира проекта развиват социални и граждански компетентности у подрастващите.
От представените проекти на учениците се вижда, че те са използвали различна информация и са стигнали до изводи, че колелото е един от простите маханизми, които са в основата на много машини. В разнообразните проекти, които представиха учениците, виждаме различни колела и тяхната употреба-древно, автомобилно, мотоциклетно и велосипедно, виенско, зъбно и други. Децата са установили, че първото колело е грънчарското, произведено в Месопотамия през 5 век пр.н.е. Смята се, че първите колела са били използвани,от шумерите за техните каруци преди 5000 години. Виждаме снимки на колело от 1830 г, бегач от 1960 г. и съвремене велосипед. Децата са отбелязали, че първият български велосипед е създаден в Нова Загора през 1880 г. от Гено Стоянов. Има снимки и описания на чекрък от 17 век; колело на древна кола от 5 век пр.н.е , което се намира в Националния дворец в Иран; автомобил от 1920 г., часовник с махало от 1656 г., каруци, куфари, детски играчки и други. Децата са конструирали спортния автомобил, предложен в учебника. Те са създали и различни „возила“ от конструктори и от отпадъчни материали, в които е вложено много лично творчество и фантазия.
Макар и в домашни условия, с помощта на родителите, учениците работиха екипно чрез онлайн контакти в създадената група, обменяха идеи и представиха отлично своята проучвателна и практическа дейност по проекта. Можем да се надяваме, че с подобен вид дейности те ще израснат успешни предприемачи.
Учител: Еленка Щерева